Minnesota Wilds overtidsseier over Nashville Predators tirsdag kveld kan gå ned som en av de mest kontroversielle avslutningene i den unge NHL-sesongen. The Wilds kampvinnende mål fikk stå selv om nettet tydeligvis hadde blitt løsnet før pucken krysset streken – en avgjørelse som ikke alle i spillet, og heller ikke online, er enige i.
Spillet utspilte seg da Nashville-målvakten Justus Annunen med vilje dyttet nettet av fortøyningene da Minnesotas Marcus Johansson lukket inn med en mulighet til å score. Da nettet gled rundt isen, lot dommerne sekvensen fortsette, og pucken ble til slutt skutt på tvers der målet normalt ville stå. Etter gjennomgang ble målet opprettholdt basert på regel 63.7, som tillater en dommer å dømme et mål hvis den forsvarende spilleren løsner nettet under en forestående scoringsmulighet og pucken ville ha krysset mållinjen mellom stolpenes normale posisjon.'
De fleste ser ikke ut til å argumentere for at Saros ikke var skyld i å presse nettet av. Det mange krangler er når stykket skulle ha dødd og når scoringssjansen ikke lenger var en scoringsmulighet.
TSNs Pierre LeBrun skrev: «Jeg skjønner ikke hvordan dette kunne ha talt. Johansson bommet på det åpne nettet til å begynne med. Logikken må overstyres der.» Athletics Michael Russo kontret og bemerket: «Han slo nettet av før en overhengende scoringsmulighet. Det er regelen.»

«Forklaringen var at etter (dommerens) mening var det et mål. Jeg er uenig i hans mening, men det er slik det er,» sa Nashville-trener Andrew Brunette.
Predators-stjernen Steven Stamkos forklarte hvordan han så det: «Selvsagt et merkelig spill. Jeg kan se forvirringen, men det forvirrende for oss var hvorfor det så ettertrykkelig ble kalt (et mål). Jeg skjønner det. Hør, nettet gikk av. Hvis pucken går inn med en gang, er det ikke noe problem hvis nettet er av. Men han bommet nettet, og han sa at han spratt på siden av nettet.
Sosiale medier brøt i mellomtiden ut med polariserte opptak. Noen hevdet at avgjørelsen var «100 % korrekt», med henvisning til keeperens bevisste handling, mens andre kalte det «bush league-ting vi ikke engang ville tillate mens vi spilte gatehockey».
Hvordan ser du stykket? Burde dette vært et mål som tjenestemennene kalte det? Eller var scoringssjansen over og spillet burde blitt plystret ned? De NHL la ut en uttalelse etter kampen, og sa: «Videogjennomgang støttet dommernes oppfordring på isen om at handlingene til Nashvilles Justus Annunen førte til at nettet ble forskjøvet før pucken krysset mållinjen. Derfor tildelte dommerne Minnesotas Marcus Johansson et mål.
Neste: Panarin trekker linje i sanden med Rangers, 2 lag knyttet til handel
